Jom Selawat.

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم.

Mari kita perbanyakkan selawat keatas nabi Muhammad S.A.W.

Semoga Allah memberi keampunan & melimpahkan rahmat kepada kita.

Selamat beramal.

 

۞  اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞  اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

 

۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🌹

#selawatNabi

Punca Rezeki Terhalang.

b

 

“Saya hairan, nak kata saya ini pemalas, tidak. Nak kata saya ini bodoh, belajar sampai universiti. Nak kata saya ni hodoh, wajah macam selebriti. Nak kata saya tak kenal ramai orang, tidak juga. Ramai juga kenalan saya berpangkat, bergelar datuk. Bahkan ramai juga kenalan saya, merupakan usahawan dan ahli perniagaan yang berjaya. Ada yang baharu berusia 35 tahun, sudah pun bergelar orang kaya. Punya pendapatan sebulan melebihi RM100 ribu, punya rumah enam biji dan sebagainya. Kenapa mereka boleh berjaya dan kenapa saya tidak?”

 

Demikianlah secebis rungutan seorang usahawan muda yang baharu berjinak-jinak dalam dunia keusahawanan. Perniagaannya tidaklah begitu sukses, sekadar cukup-cukup makan sahaja. Ibarat kata pepatah, ‘bagai berumah di tepi aur’, salah sedikit bisa terjunam ke dalam sungai. Jenuh juga beliau mencari punca, dibuat muhasabah berulang-kali, tapi masih juga tidak ketemu jawapan yang dicari.

 

Sebagai teman baik, penulis merasa simpati dan jadi terpanggil memberikan input dan saran. Maklumlah, dalam 1000 patah perkataan yang terluah, andai 10 berhasil menjadi buah, itu pun sudah dikira bagus. Lagi pun, bersedekah tidak semestinya dengan harta. Memberikan pendapat dan nasihat juga boleh dianggap sedekah. Penulis pun mencelah.

 

“Saya ada kisah yang menarik, jika kamu mahu mendengarnya.” Demikianlah penulis memulakan. Beliau kelihatannya tertarik dan mula memasang telinga penuh harapan.

 

“Daripada pengamatan saya, ada tiga sebab menyebabkan rezeki menjadi sempit. Pertama, tidak memberikan sedikit rezekinya untuk dikongsikan dengan ibu bapa. Kedua, lokek untuk bersedekah. Ketiga, mengabaikan zakat.” Demikianlah tiga sebab yang penulis tuntaskan di hadapannya. Kemudian, izinkan penulis menerangkannya lebih lanjut.

 

Orang yang lokek dengan ibu bapa, sehingga menyebabkan kehidupan ibu bapanya menjadi sempit, maka amat wajar hidupnya dan rezekinya disempitkan Allah SWT. Ini kerana, Islam menggariskan bahawa ibu bapa itu menjadi sebahagian daripada kewajipan si anak untuk menafkahi mereka. Misalnya, jika mereka tiada makanan, maka diberikan makanan. Jika mereka tiada tempat tinggal, maka wajib disediakan. Jika tiada pakaian, wajib diberikan.

 

Bukankah reda kedua ibu bapa itu terlebih dahulu menjadi syarat untuk menjelmanya reda Allah SWT dan Rasul? Dalam hal ini, Nabi Muhammad SAW menegaskan: “Reda Allah bergantung kepada reda ibu dan bapa; dan murka Allah bergantung kepada murka kedua ibu bapa.” (Hadis riwayat al-Hakim)

 

Penulis menyatakan: “Ada seorang anak yang saban bulan memberikan elaun sebanyak RM500 kepada ibu bapanya. Apabila si anak itu membeli sebuah rumah, dia memberitahu kepada ibu bapanya, bahawa dia tidak lagi mampu memberikan RM500 sebulan dan hanya mampu memberikan RM200 sebulan. Ibu bapanya tidak membantah. Mulai bulan berikutnya, si anak hanya memberikan RM200 sebulan. Namun, perkiraannya bahawa dengan mengurangkan pemberian kepada ibu bapanya dapat melegakan perbelanjaan bulanannya tidak pula menjadi nyata. Apa yang nyata, dia merasa kesempitan dan ketidak cukupan. Akhirnya, dia kembali memberikan RM500 kepada ibu bapanya. “

 

Punca Rezeki Terhalang

 

Ingatlah, bukan kita yang menentukan cukup atau tidak sebuah pendapatan. Semuanya tergantung kepada Allah SWT, Tuhan yang menurunkan rezeki dan Tuhan yang mampu menghalangi.

 

Kisah kedua pula: “Seorang usahawan telah berjaya dan menjadi kaya. Namun, dalam sekelip mata perniagannya merudum. Dia menjadi kelam-kabut. Satu projek pun tidak sangkut. Dalam keluh-kesah dilanda kemelut, dia membawa dirinya ke sebuah kawasan sunyi. Dia mahu merenung diri. Akhirnya, atas kehendak Allah SWT, seorang teman berjaya menjejakinya dan mengajak si lelaki menemui seorang ustaz. Atas nasihat si ustaz, lelaki yang sudah hampir muflis itu mulai menyedekahkan saki-baki hartanya. Dia mencari anak-anak yatim dan memberikan mereka makan. Atas kehendak Allah SWT juga, minggu hadapannya si lelaki itu menerima panggilan telefon. Dia diberikan projek bernilai RM100 ribu, tanpa perlu masuk tender walaupun satu. Dua minggu berikutnya, dia diberikan sekali lagi sebuah projek bernilai dua kali ganda. Mulai saat itu, si lelaki berkenaan terus istiqamah bersedekah.”

 

Ini pula kisah ketiga: “Seorang lelaki cina, dia belum Islam. Namun, saban tahun si cina ini menemui seorang ustaz untuk memberikan zakat. Si ustaz awalnya merasa pelik, bagaimana mungkin si non muslim mahu berzakat. Lelaki cina itu berkeras, dia mendakwa, semuanya gara-gara dia terdengar sebuah ceramah dari sebuah masjid. Dalam ceramah itu, Allah SWT menjamin rezeki dan harta orang yang berzakat. Sejak itu, dia pun mulai memberikan zakat hartanya. Hasilnya, perniagaannya terus berkembang. Atas sebab itulah, dia akan memastikan zakat hartanya akan tetap ditunaikan.”

 

Inilah kisah-kisah yang penulis titipkan lewat perbicaraan dari hati ke hati bersama si usahawan muda yang tidak begitu menjadi perniagaannya. Kesimpulannya amat mudah, dengar, percaya dan beramal. Itu sahaja. Islam bukan agama teori; tetapi agama amali. Jika si cina non-muslim itu pun meyakininya; maka apa lagi alasan kita untuk meragui. Ingat, pepatah Melayu pun ada berkias: ‘Bukit Tinggi boleh didaki, Lurah dalam berkala-kala; Penat kaki boleh berhenti, Berat beban siapa membawa’. Wallahua’lam.

 

Sumber:

http://blog.zakatselangor.com.my

 

Rupanya Rezeki Seorang SuamiAdaKaitanDengan Isteri!

 

sd

 

Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit. Semua serba tak cukup. Terasa dunia ni sempit. Dah usaha macam-macam. Semua cara dah buat. Hati pun resah dan rasa nak marah jer..kenapa yer ustaz?

Abang ada ibubapa lagi ke? Mak ayah saya dah tiada. Abang ada isteri tak? Ada ustaz. Saya ada 3 orang anak…

Saya beri 2 kunci rezeki dan ketenangan datang dalam hidup kita. Sayang dan jaga isteri dengan baik. Dan jaga solat. Sebelum mula kerja solat 2 rakaat. Nak buat apapun. Minta pada Allah dulu..

Dia diam termenung. Kemudian dia cakap betul ke rezeki kita ada kaitan dengan isteri. Jawab saya bagaimana keberkatan nak datang dalam hidup kita jika menyedihkan dan menyakitkan orang yang setia dan berkorban tinggalkan keluarganya untuk bersama kita..sangkaan dan isi hati mereka doa yang kuat untuk kita..

Silaturrahim asbab rezeki terbesar. Allah janji rezeki dan umur berkat dengan jaga silaturrahim dan menyambungkannya.

Jika kita sakitkan kucing atau tipu kucing pun kita akan rasa hidup ini tak tenang kerana kita sedang buat salah. Inikan pula isteri kita..

Saya lihat dalam hidup ini semua orang yang bahagia dan berjaya bermula bila mereka bahagia bersama isteri mereka. Saat kita mula menipu, menyakitkan, menyusahkan pasangan, hidup jadi serba tak kena…

Cuba abang mulakan dengan buat baik terhadap isteri. Mencintai dan menghargainya..

Tak lama dia jumpa saya. Katanya ya Allah rezeki saya bertambah. Semuanya jadi mudah dan lapang. Hati saya tenang. Bila saya betulkan silap saya. Saya jaga hatinya dan hargainya. Saya buat apa yang dia suka..

Silaturrahim membuka pintu rezeki…inikan bersama isteri kita yang tercinta.

Dulu pernah seorang pekedai dia rasa kedainya dibuat orang. Kena sihir. Dah buat macam-macam. Tapi tetap rugi. Dia jumpa saya. Saya kata padanya abang ada buat buruk kepada isteri tak?

Jawabnya yer ustaz. Saya tipu isteri saya. InsyaAllah saya betulkan. Selepas itu rezekinya mencurah-curah..

Ramai orang kaya raya hidupnya jadi sempit dan tak tenang kerana lupa diri dan menyakitkan hati orang tersayang amanah Allah.

Sebenarnya bersyukur dan menghargai ibubapa, isteri dan anak-anak itulah rezeki paling besar. Isteri yang solehah sentiasa mendoakan dan mentaati suami agar rahmat Allah mencurah-curah.

 

Sumber:

https://www.facebook.com/ebitlew

 

 

Para Suami ,Tolong Hargai Isteri Anda!

 

ab

Best bila dapat berdating berdua masa anak-anak pergi sekolah. Baby kena bawa juga. Kadang-kadang nikmat hari-hari bersama bidadari tercinta. Berjalan walau dekat-dekat rumah jer. Tengok muka isteri pun rasa nak menangis. Pegang tangan pun nikmat.Terima kaseh Allah…terima kaseh Allah..terima kaseh bidadari tercinta sudi berdua-duaan…

On d way balik, seorang lelaki jumpa saya terlalu sedih sebab umurnya dah dekat 40 tahun. Tapi rezekinya terlalu sempit. Dia bekerja sendiri. Orang kata jika dah 40 tahun masih belum berjaya susah nak berjaya betul ke ustaz? Saya dah cuba macam-macam dalam hidup tapi semuanya gagal. Keluarga pun jadi kelam kabut.

Abang ada mak ayah lagi tak? Dah takde ustaz. Saya anak yatim piatu dari kecil. Mak ayah abang tak tunggu duit kita. Mereka tunggu doa kita. Abang ada isteri kan?

Ada ustaz. Cuba pegang isteri. Lihat wajah isteri yang setia bersama kita. Setiap kali sedih pegang tangan isteri dan kata sayang terima kaseh masih bersama abang walau abang dalam keadaan susah. Bagi saya isteri ialah harta paling berharga dalam hidup ini. Kata Saidina Ali ra nikmat atau kejayaan dalam dunia ini memiliki isteri solehah.

Nabi Ayub as ketika diuji dalam hidup dia bertuah kerana memiliki isteri yang baik dan solehah.

Isteri abang masih bersama abang ke?

Alhamdulillah ustaz. Tapi selalu bergaduh juga. Dah tak mesra. Dah tak macam dulu mula-mula kahwin. Semuanya dah rasa lain.

Bersyukurlah abang. Bersyukur memiliki isteri. Takperlah tidak punyai harta yang banyak. Kerana ramai orang yang tidak ada harta banyak tapi hati mereka bahagia. Mereka kaya dengan cinta dan kasih sayang. Sebenarnya yang paling kurang dalam hidup ini ialah cinta dan kasih sayang dan kurang menghargai. Ramai orang kaya pun tak bahagia kerana tak hargai isteri. Tak hargai mak ayah. Memiliki semuanya seisi dunia tapi tak memiliki walau secebis bahagia dalam hati.

Keduanya waktu malam perlahan-lahan senyap-senyap menangis seorang diri depan Allah. Ya Allah..ya Allah…masa susah peluang kita rapat dengan Allah. Sebelum Subuh kejut isteri dengan rasa sayang. Cakap terima kaseh Allah beri aku wanita yang sanggup bersama diriku dalam keadaan susah ini. Terima kaseh Allah.

Pagi-pagi jangan tidur dan buatlah apa-apa kerja dan berusaha kuat. Saidina Abu Bakr ra hari pertama jadi Khalifah tapi masih berusaha cari rezeki. Buatlah apa-apa pun yang penting usaha yang baik. Walau hasilnya sedikit. Solat 2 rakaat dhuha paling kurang. Solat minta pada Allah.

Jaga solat berjemaah di Masjid kerana Allah jamin rezeki orang jaga solat. Allah janji jaga rezeki orang jaga solat berjemaah.

Saya yakin jika abang buat ini pasti Allah mudahkan hidup abang. Allah beri bahagia dan ketenangan sebenarnya-ebit lew

 

Sumber:

https://www.facebook.com/ebitlew

​Penyakit Was-Was


Terdapat sebahagian  orang yang solat, tiba-tiba ia merasa was was adakah solatnya sah atau tidak, lalu ia terus keluar dari solat dengan melafazkan SALAM. Kemudian  ia memulakan solat yang baharu. Sebenarnya orang ini telah melakukan DOSA. Kenapa? Ini kerana:

1. Kalaulah solat pertamanya tidak sah, maka ia tidak perlu utk mengucapkan SALAM untuk  keluar  dari solat, kerana memang ia tidak solat (kerana  solatnya  tidak sah). Melakukan ibadah  yang fasid  bukan pada tempatnya  adalah haram.

2. Sekiranya  solatnya telah sah, haram memutuskan ibadat yang wajib. Ini pendapat yang mu’tamad, khilaf bagi Imam al Haramain dan Imam al Ghazali. Kata mereka berdua;boleh memutuskan ibadat wajib sekiranya  waktu masih panjang.(Fathu ‘Allam m/s 190 jilid 2, cetakan dar Ibni Hazam)
KENAPA WAS WAS  
Was was sebenarnya  adalah permainan syaitan. Orang yang  was was  sebenarnya  telah di permainkan syaitan. Ia juga menandakan seorang itu lemah aqal dan agamanya.
SYAITAN WAS WAS

أنَّ عثمانَ بن أبي العاصِ أتى النبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فقال : يا رسولَ اللهِ . إنَّ الشيطانَ قد حال بيني وبين صلاتي وقراءَتي . يُلَبِّسُها عليَّ . فقال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ ” ذاك شيطانٌ يُقالُ له خَنزَبٌ . فإذا أحسستَه فتعوَّذْ بالله منه . واتفُل على يسارِك ثلاثًا ” فقال : ففعلتُ ذلك فأذْهَبَه اللهُ عني .(رواه مسلم)

Ertinya  : bahawa  Uthman bin Abi al ‘As datang kepada Nabi S.A.W lalu bertanya  : ya Rasulullah ,  sesungguhnya  syaitan telah menghalangku daripada solat dan bacaanku, membuat  kesamaran  kepadaku .  Maka sabda Rasulullah  S.A.W  : itulah syaitan yang si namakan KHINZIB. Maka apabila engkau  merasakannya  hendaklah engkau berlindung dengan Allah daripadanya. Ludahlah sebelah kirimu tiga kali. Maka aku(Uthman) melakukannya  lalu Allah menghilangkannya daripadaku.(Riwayat  Muslim)
●kalimah  خنزب boleh di baca dengan beberapa  bentuk sebagaimana  yang  di sebutkan oleh al Imam an Nawawi  dalam  Syarah Soheh Muslim;

1. Khinzib

2. Khinzab

3. Khanzab

4. Khunzab

(Syarah soheh Muslim m/s 411 juz 14)
AMALAN  ULAMA  UNTUK  MERAWATNYA.
Antara amalan  yang dianjurkan ulama’ untuk merawat penyakit was was seperti berikut  :

1. Membaca doa ini sebanyak tiga kali sebelum  solat: 

اللَّهُمَّ  إني أعوذ  بك من شيطان الوسوسة خنزب

Ertinya  : Aku berlindung  dengan Allah  daripada syaitan  was was Khinzib . 
2. Kata as Syeikh Abul Hasan as Syazuli R.A:  sesiapa yang merasakan was was  hendaklah meletakkan tangan kanan me atas dadanya dan membaca:

سبحان الملك القدوس الخلاق الفعال7x                                                                                إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ

3. Memperbanyakkan  menyebut لا اله الا الله  kerana syaitan  akan lari apabila mendengar zikrullah sebagaimana  yang di sebutkan oleh al Imam an Nawawi  dalam al Azkar.
Semoga Bermanfaat…

Mengapa Rezeki Semakin Sempit?

a

Dewasa ini ramai, orang samaada lelaki atau wanita berusaha bertungkus lumus membuat kerja-kerja tambahan atau sambilan untuk menambahkan pendapatan keluarga.

Dengan kemajuan teknologi kini ramai orang dapat melakukan kerja sambilan mereka secara dalam talian sahaja.Dengan platform facebook,instagram,twitter dan banyak lagi media internet boleh digunakan untuk menjalankan kerja atau perniagaan secara sambilan.

Ada dikalangan mereka yang berjaya menghasilkan pendapatan yang lumayan .Namun setelah beberapa ketika menjalankan kerja-kerja sambilan,ada sebahagian mereka merasakan mereka menghasilkan pendapatan yang baik akan tetapi duit seperti tidak pernah cukup.

Ada sahaja perkara-perkara yng tidak dijangka berlaku seperti barangan kerap rosak atau hilang,sering ditimpa masalah atau sakit,tak mampu lunaskan hutang,duit cepat habis,gelisah setiap hari memikirkan rezeki yang cepat masuk tapi cepat keluar!.

Jika perkara ini dibiarkan berlarutan, tentunya akan mengganggu fikiran dan emosi mungkin juga akan mengganggu rumahtangga.

Ada baiknya  berehat seketika dari urusan kerja tetap atau sambilan.

Tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-perlahan.Bertenang dan cuba kenal pasti apa punca-punca perkara itu berlaku.

Berkemungkinan besar berpunca dari perhubungan dengan Allah bermasalah seperti amalan wajib yang terabai apalagi amalan sunat!

Mari sama-sama bermuhasabah diri ,perbaiki amalan-amalan wajib atau sunat yang mungkin terabai sebelum ini.

Luangkan sedikit masa untuk menambah ilmu dunia dan akhirat.InsyaAllah akan dipermudahkan mencari rezeki yang baik.

 

 

 

 

, السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

                                                            doa 2

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
ٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Ya Allah ampunkanlah dosa dosa kami, berkatilah kami, rahmatilah kami, beri lah kami hidayahMu agar kami sentiasa dekat dengan Mu  Ya Allah.

Ya Allah kami bersyukur Ya Allah kerana memberi peluang kepada kami untuk meneruskan kehidupan ini Ya Allah. Ya Allah kami berdoa moga kehidupan kami sentiasa mendapat redha Mu Ya Allah.

Ya Allah, didiklah kami untuk sabar dalam meniti liku-liku hidup ini, tetapkanlah hati kami dalam agama Mu, kurniakanlah kepada kami rahmat dan kasih Mu, berilah kami hati yang tenang dan permudahkanlah perjalanan hidup kami.

Ya Allah kami memohon perlindunganMu dari kejahatan yang ada didalamnya dan kejahatan yang ada sesudahnya.

Ya Allah Engkau tunjukkanlah kami kearah kebaikan, pertingkatkan iman kami agar amalan hidup kami sihat dari segi rohani dan jasmani serta menjadi contoh ikutan generasi akan datang.

Ya Allah, jadikanlah hari ini dan hari-hari selanjutnya jauh lebih baik bagi kami dibanding hari-hari yang telah kami lalui.

Ya Allah bangkitkanlah semangat kami dalam bekerja dan berusaha, dalam beribadah dan beramal.

Ya Allah, kami kirimkan Do’a  untuk saudara-saudara kami, sahabat-sahabat kami dan orang-orang yang kami hormati serta orang-orang yang kami cinta yang se-aqidah dan se-iman dengan kami.

Ya Allah berilah kami kesihatan, tawadhu’ dalam Iman, keluarga yang bahagia, rezeki yang barokah, serta terimalah amal ibadah kami.

Ya Allah, limpahkan dan lipat-gandakanlah rezki kami dengan rezeki yang halal.

Ya Allah sihatkanlah badan kami, terangilah hati kami, tetapkanlah iman kami,  dekatkanlah kami kepada kebaikan, jauhkanlah kami dari kejahatan dan tunaikanlah hajat kami.

Ya Allah, mudahkanlah semua urusan kami, jauhkanlah dari kami kesulitan apapun Ya Allah, kabulkan dan perkenankanlah doa kami.

Ya Allah kami memohon Ya Allah, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya Allah. َ

Ya Allah Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, anak isteri kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya.

Segala puji pujian hanya utkMu Ya Allah.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن  َ

Amalan Kebahagiaan Hidup.

father-1633655_640

Dalam satu group tertutup,admin atau ‘cikgu’ memberikan tugasan mudah kepada semua ahli.tugasan hendaklah disiapkan setiap hari dan melaporkan setiap tugasan sebelum 10 malam setiap hari.

Beliau meminta setiap ahli mengamalkan istighfar dan selawat 1000 x setiap hari.

Pada awalnya terasa agak sukar untuk melakukan,tapi apabila sudah biasa ianya mudah dibuat.kita diberikan masa 24 jam sehari,luangkan sedikit masa untuk beristighfar dan selawat 1000 x,tak lama pun lebih kurang ambil masa satu jam sahaja.lagipun ianya boleh dilakukan dimana-mana dan bila-bila masa sahaja.

Amalkan secara berterusan insyaAllah pasti akan jiwa terasa tenang.buat sedikit demi sedikit,jika terasa berat 1000x , cuba dahulu 300x >500x>700x>1000x .

insyaAllah akan dipermudahkan untuk mengamalkan istighfar dan selawat sebanyak-banyak yang mampu.

Selamat beramal.

 

Rahsia Kekayaan Pemilik Carwash.

Car Washing

Berikut dikongsikan kisah benar bagaimana seorang lelaki boleh menjadi kaya dengan hanya membuka Car Wash. Apakah rahsianya?

Kisah benar 12/8/2014

Lebih kurang jam 12.30 tengahari aku singgah di Car Wash area Pekan Balakong. Berhentikan kereta, matikan enjin dan serahkan kunci kereta kepada budak cuci kereta. Nepal ke, Myanmar ke aku tak pasti. Terlihat kereta parking sebelah kereta aku Chevrolet Camaro (Transformers) yang dalam kiraan harga bagi aku yang perminat supercar ini dalam harga RM400k pada permulaannya.

Aku melangkah masuk ke bilik menunggu kaca. Pada perkiraan aku lebih baik duduk menunggu di dalam aircond, memandangkan cuaca agak panas. Aku duduk dan memandang ke belakang dan menegur brother yang kebetulan sedang membaca. Aku agak buku-buku bermotivasi tinggi di tangannya.

Aku pun bertanya,

“Kereta bos ke tu?”

Smart giler! Dia hanya menganguk sambil tersenyum…

“Dari mana bos?”

Dari Tun Hussien Onn katanya. Bisnes ke?

Consultant jawabnya.

Oooh…

“Consultant untuk pinjaman perniagaan dan penasihat kepada bank-bank di Malaysia.

“Waww”!!!
Mesti best jawab hati aku.

“Saya dah 30 tahun dalam bidang ini,” katanya.

Aku tanya dia, “Macam mana ye jika saya mahu mengembangkan perniagaan yang ada kepada lebih besar dengan modal yang tak seberapa ada?”

Dia tersenyum dan katanya,

“Saya nasihatkan guna apa yang kita ada tanpa membuat sebarang pinjaman bank. Apa yang ada, besarkan modal. Saya bermula dari kecil. Mula ada RM10k, kemudian RM20k, RM60k, RM80k, kemudian kepada RM100k, RM200k, RM400k dan RM800k. Cuba guna sumber yang ada untuk kegunaan perniagaan. Paling seronok jika dapat RM1 juta yang pertama. Selepas itu untuk mendapat RM1 juta yang ke-2 terlalu mudah dan pantas,” katanya.

Aku terdiam..

“Ramai orang susah datang berjumpa saya, mereka bertanya apa rahsia saya? Saya akan berkata,

“Allah jadikan dunia ini untuk kita, kita dikurniakan akal, gunakan sebaik mungkin. Jujur dan jangan menipu. Ramai yang tak yakin janji Allah sedangkan dia suruh berdoa, mintalah apa sahaja dan “pasti” akan ditunaikan.

“Yang paling utama, kita kena bersihkan seluruhnya. Solat 5 waktu, duha jangan tinggal, bangun tahajud malam. Minta sungguh-sungguh. Pekerja saya, bila azan bergema, saya arahkan tinggalkan kerja ‘sekarang’. Tiada nilai 1 sen pun jika buat kerja waktu tu! Allah panggil kita menghadap dia. Tapi kadang kala kita cakap,

“Tunggu jap aku nak siapkan lagi 1 lagi!”

Allah itu pencipta alam semesta. Kita boleh cakap pula pada dia macam tu?,”

Dammm !!!
Tersentap aku..

Katanya lagi,

“Ramai yang datang minta kerja. Soalan pertama saya tanya, “Awak solat tak 5 waktu?”

Jika ada master, degree , diploma atau bapak gajah sijil pun, jika tak solat saya tak akan terima. Ada yang datang nak suruh support buat pinjaman RM100k, RM1 juta, RM50 juta atau RM500 juta saya boleh tolong. Bagi kertas kerja pada saya, saya selidik dan sain serta recommend pada bank dan bank akan luluskan. Tetapi soalan pertama saya tanya dulu,

“Awak solat tak 5 waktu? Jika tidak, awak balik saja,” katanya.

Ada yang berkata, “Abang tu bawa ‘Transformers’ pergi masjid. Jika saya, bawa Kancil je.” Katanya,

“Kereta itu milik Allah. Dia bagi pinjam je tu. Apa salahya saya bawak dia pergi menghadap Allah? Hati niat kena betul, jangan niat nak menunjuk-nunjuk. Niatkan nak cepat menghadap Allah, nak memotivasikan orang lain supaya lebih rajin berusaha. Kereta itu saya beli hampir RM700k import.

“Di atas jalan raya Malaysia cuma ada 2 biji je orang pakai. Saya bukan tak mahu Ferrari atau Lamborgini. Sebab ekzos dia bising. Kereta Chevrolet Mustang ini lagi laju dari Ferrari atau Lamborgini. Kereta ini 6.2CC. Ferrari dan Lamborgini baru 4.8CC. 10% dari pendapatan saya tetap untuk anak yatim, fakir miskin. Niat apa yang kita ada untuk manfaat pada orang lain. Kereta itu cuma besi yang diisi enjin, dituang minyak. Start dan berjalanlah dia. Jika kita ukur panjangnya pun dah tak muat masuk kubur.

Satu lagi pesan saya. “Berkawan”, kita yang perlu pilih. Pilih orang yang boleh membawa kita kepada kebaikan di dunia dan yang paling utama, Akhirat.

Dunia ini pinjaman. Carilah pinjaman yang terbaik disini. Untuk kekayaan sebenar di sana.

Waah !!! hebat giler bila berjumpa somebody.

InsyaAllah, kata-katanya dan pengalaman beliau sangat-sangat membantu.

Sampaikan…
Sllu kita akn tya apa rahsia utk kaya…tp kita lupa utk jg hubungan dgn Yang Maha Kaya…

Peringat utk diri sdri n kwn2 yg bakal kaya.
Saya mohon kepada gadis-gadis dan juga para abang-abang baca post ni sampai habis. Saat memandang kain sempit mu, seluar ketat mu, baju sendat mu, tudung singkat mu, solat dan ibadahmu. Aku ingin sekali menegurmu. Namun. Sering saja terkaku. Rasa tak mampu. Kerana merasa diri bukanlah insan yang terbaik untuk menegur. Jauh di sudut hati terasa bimbang. Aku bimbang di akhirat kelak. Kau akan mempersoalkan aku. “Kau sahabat aku. Kenapa kau tak tegur aku dulu ? Kau memang sengaja nak aku ke neraka kan ? Kau sengaja nak bahagia masuk syurga sendirian kan ? Aku kurang ilmu agama. Tapi kau tinggi ilmu agama. Mana ajaran agama kau tu ? Kenapa kau tak guna untuk bantu aku ? Kau tunggulah di akhirat kelak. Aku akan tarik kau masuk neraka sebab kau tak tegur aku.” AllahuAkhbar. Sahabat. Begini lah cara aku menegur mu. Dengan post kecil ini. Hari ini. Sekurang – kurangnya. Bila aku di soal Nya di akhirat nanti. Tentang apa yang aku lakukan untuk sahabatku. Aku boleh jawab bahawa. “Aku telah menegur mereka. Dengan post kecil ku ini. Dan dengan selemah-lemah iman ku. Iaitu mendoakan mereka dari jauh.”Aamiin. ♦ KITA SAHABAT KERANA ALLAH S.W.T. ♦ SENTAP ? Tandanya ada iman. Sbb tu la aku tegur then bash aku. Now perbaiki diri sendiri  nnt akhirat jgn jumpa aku tuntut bagai sbb tak tegur…

-C n P dari group Usahawan Dunia dan Akhirat.

3 Langkah Mudah Menarik Rezeki

bagaimana-untuk-murah-rezeki

1.Menarik Rezeki Dengan Bersedekah

Allah berfirman yang artinya: “Perumpamaan orang-orang yang mendermakan (sedekah) harta bendanya di jalan Allah, seperti (orang yang menanam) sebutir biji yang menumbuhkan tujuh untai dan tiap-tiap untai terdapat seratus biji dan Allah melipat gandakan (balasan) kepada orang yang dikehendaki, dan Allah Maha Luas (anugerahNya) lagi Maha Mengetahui“. (Al-Baqarah: 261)

Nabi bersabda: “Kamu menyingkirkan batu, duri dan tulang dari tengah jalan itu adalah sedekah bagimu.”(HR. Bukhari).

“Senyummu kepada saudaramu adalah sedekah“. (HR. Al-Tarmizi).

 

  1. Menarik Rezeki dengan Berdoa

“Mohonlah (berdoalah) kamu kepada Tuhanmu dengan cara merendahkan diri dan cara halus, bahawasannya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas; dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di bumi (masyarakat) setelah la baik; dan mohonlah (berdoalah) kamu kepada Allah dengan rasa takut dan loba (sangat mengharap); bahawasannya rahmat Allah itu sangat dekat kepada orang-orang, yang ihsan (Iman kepada Allah dan berbuat kebajikan).”

 

Surah Al-Baqarah ayat 186

“Tiap Muslim di muka bumi yang memohonkan suatu permohonan kepada Allah, pastilah permohonannya itu dikabulkan Allah, atau dijauhkan Allah daripadanya sesuatu kejahatan, selama ia mendoakan sesuatu yang tidak membawa kepada dosa atau memutuskan kasih sayang.” (HR Al-Tarmizî).

 

  1. Mengamalkan Solat Sunat Dhuha

Waktu bermula solat sunat Dhuha 28 minit selepas waktu syuruk dan berakhir 28 minit sebelum masuk waktu Zohor.

Bagaimana hendak melaksanakan solat sunat Dhuha?

Solat Dhuha sunat dilakukan 2 hingga 8 rakaat.

Lafaz niat.

“Sahaja aku solat sunat Dhuha kerana Allah Taala”

Selepas membaca surah al-Fatihah bacalah mana-mana surah yang mudah.

Selepas selesai memberi salam berdoalah:

“ALLAHUMMA INNADH DHUHA-A DHUHA-UKA, WAL BAHAA-A BAHAA-UKA, WAL JAMAALA JAMAALUKA, WAL QUWWATA QUWWATUKA, WAL QUDRATA QUDRATUKA, WAL ISHMATA ISHMATUKA. ALLAHUMA INKAANA RIZQI FIS SAMMA-I FA ANZILHU, WA INKAANA FIL ARDHI FA-AKHRIJHU, WA INKAANA MU’ASARAN FAYASSIRHU, WAINKAANA HARAAMAN FATHAHHIRHU, WA INKAANA BA’IDAN FA QARIBHU, BIHAQQIDUHAA-IKA WA BAHAAIKA, WA JAMAALIKA WA QUWWATIKA WA QUDRATIKA, AATINI MAA ATAITA ‘IBAADAKASH SHALIHIN”.

Artinya: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagungan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Wahai Tuhanku, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi, maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.”

 

Mudahkan?

Selamat beramal & semoga dikurniakan rezeki yang melimpah ruah serta berkat.